אלי ליאון ביקורות - אמינות, איכות
  www.elybikoret.022.co.il
אלי ליאון - ביקורת
יום ג', כז’ באייר תשע”ז
    דף הבית  |  יצירת קשר  
17:53 (01/10/15) אלי ליאון

1421תיאטרון קליפה-חמש בכורות צילומים-אלי ליאון תיאטרון קליפה קיים כ20 שנה.הוא נוסד ע'י דמיטרי טולפנוב ז"ל ועידית הרמן.משך תקופה זו הציג מופעים בשפה בימתית מיוחדת ויחודית לו בארץ שמשלבת בין תיאטרון,מחול,עיצוב,מוסיקה. אפשר להגדיר את המופעים שלו כתיאטרון טוטאלי הכולל הכל -תופעה יחודית בנוף התרבותי שלנו. התיאטרון בדרך כלל מציג ללא מילים כאשר המופע משלב את התנועה ,התפאורה,התלבושות ,התאורה,הבימוי ועוד מרכיבים לא כעוזרים לעלילה והמלל אלא כחלק חשוב ואינטגרלי של המופע כשכולם עוזרים לשחקן המופיע לתת את המקסימום. אין הכרח לחפש במופעים של תיאטרון קליפה עלילה כי העיקר הנה התמונה התיאטרלית המוצגת. קליפה בעיקרו הנו תיאטרון חזותי שהתמונה היא בעצם העיקר. בעקבות אסון כבד בתיאטרון עם פטירתו של מיסד התיאטרון ולקראת החגים חידש התיאטרון את הופעותיו עם חמש יצירות חדשות שחלקן כבר הוצגו בהופעות יחידות במסגרות אחרות. המנהלת האמנותית של התיאטרון עידית הרמן הכריזה שפתיחה זו מבשרת כיוון חדש לתיאטרון. ראיתי את רוב העבודות שהוצגו.הן שונות אחת מהשניה,מיוחדות,מרתקות כל אחת בתחומה. ב פליי דר שיצרו ומופיעות מיטל רז ולי מאיר,דרמטורגיה יעל ביאגון-ציטרון,במה ותלבושות ענת מרטקוביץ ביעוץ האמנותי של עידית הרמן,ראינו מופע שיש לו שתי פנים. שתי בחורות שכמעט אינן זזות ממקומן כאשר רוב התנועה בידיים ,צובעות את אצבעות הידיים באדום ועושות תנועות איתן.הן משחקות את עצמן אך יחד עם זאת תנועותיהן דומות ומרמזות תנועות של בעלי חיים. תמונה נהדרת הנה התמונה כאשר הידיים מורמות מעל הראש ושתיהן דומות לאיילות עם קרניים . הן מוציאות לשון,מעליבות אחת את השניה,פותחות וסוגרות את הפה,הורגות אחת את השניה באצבע מכוונת,מחקות שני ילדים ובעלי חיים בקולות ותנועות אופיניים. ביצוע טוב ,משעשע,מיוחד ונאה. המופע הוצג במסגרת פסטיבל צוללן. לא רך ולא קליל דרור ליברמן הציג ריקוד סולו כאשר תוך כדי ריקוד סיפר את הביוגרפיה שלו. הוא התחנך כדתי עד שבחר דרך שונה.הוא בן של משפחה בת 11 ילדים כאשר הוא היחיד שפרץ דרך החוצה אל דרך החופש והתנתק מההווי שגדל בו בילדותו,מאביו שהתנהג איתו בדרך ברוטלית,מעשרת אחיו שהיו כאיש אחד נגדו. הוא מצא דרך המחול להרפא מכאבים מתקופת ילדותו. דרך המחול הוא מרגיש כעת את החופש ומאמין בעתיד. בריקוד הוא פורק את כעסו על אביו. יש בדבריו כנות.דרור בחור צעיר מוכשר.רוקד טוב.יש בריקודו חידושים רבים,המצאות.גמישות וזריזות מעולים. הוא מפגין כח, כושר גופני מעולה.יש בו מאבק פנימי, כעס וסבל- זכרונות מילדותו .הוא אינו מזוכיסט אך הכאבים שגורם לעצמו משכיחים כנראה את סבלו מאותה תקופה. חייו עם משפחתו לא היו קלים.הוא חייב היה לעשות עבודות הבית,לכבס את כביסת אחיו . דרור עקשן.אינו מרפה וחוזר על כל פעולה עד שמצליח והפעולה לשביעות רצונו. דרור "חיית במה',יודע לרתק,מענין,אורגינלי,יחודי בתנועות רבות.עם שינויים קלים מצפה לו עתיד מבטיח והצלחה גדולה כרקדן. הריקוד שלו מהיר ביותר.הקצב "רצחני"הגוף גמיש ,תנועות הגובלות באקרובטיקה.אתלט גדול.רוב הריקוד נרקד כשהוא בתחתונים בלבד.נושף ונשאר ללא אויר בגלל מהירות התנועה. משתמש בתנועות שחוזר עליהן בכוונה מספר פעמים כגון "סאלטות"התנגשות חזיתית וקפיצות אל קיר ועוד.נתלה על וו היורד מהתקרה ופותח חלון כדי לנשום אויר צח הבא מבחוץ. ביצוע נהדר.כושר גופני מעולה.רעיון מוצלח להביע את כעסו ויציאתו לחופש דרך הריקוד. הוצג לראשונה במסגרת "גברים יוצרים"בסוזן דלל. אחר הצהריים -ערב עם פאון. מופע זה דומה בקווים כלליים עם המופע הקודם.ארתור אסטמן משחזר את המחול"אחר הצהריים של פאון"לפי הכוריאוגרפיה של ואצלב ניז'ינסקי הרקדן הרוסי המפורסם מ1912. הכוריאוגרפיה שארתור ביצע בעיקבות ניז'ינסקי הושפע מכדים וארונות מתים יווניים.הריקוד המקורי תיאר מפגש בין פאון ונימפות.הפאון הוקסם מנימפה והוא לוקח את הצעיף ששכחה .בסופו הוא גוהר ומאונן עליו. כאמור הריקוד הוא שיחזור שריסק בזמנו את הוירטואוזיות היצוגית,הבליט את המיניות הגברית,ריקוד שנחשב בזמנו לפרובוקטיבי ביותר ועורר ויכוח נוקב. למרבה הצער ניזינסקי סיים את הקריירה הקצרה שלו בבית חולים לחולי נפש. הריקוד של אסטמן מעולה.תנועותיו איטיות,אמנותיות,חדות ביותר כאשר כל פעם הוא מפנה אל הקהל חלק אחר של גופו. הוא מופיע לאורך כל הריקוד בסליפ בצבע הגוף. גופו כאילו קפוא בחלק העליון והידיים מתנועעות בקוים ישרים.הכתפיים והאגן אינם זזים.התנועה מועטה.ההבעה פיוטית,דרמטית. לדעתו הדבר החשוב ביותר הוא המבט-המבט פנימה היכן שנמצאת האנרגיה הסגורה.המבט החוצה בא כדי להרגיש שהקהל עם הרקדן עם כל הלב. ארתור לא יכול היה בריקוד המשוחזר, שלא כלל קפיצות ותנועה רבה, להראות את יכולתו האקרובטית ואתלטית ובחלק השני של הערב הוא סיפר על חייו ,צלה סטייק על הבמה וחזר על הקפיצות וההתנקשויות בקיר,באינטרפרטציה אחרת, שראינו כבר בריקוד הקודם. ארתור רקדן טוב מאוד,יש לו יכולת גדולה שלא באה לביטוי מלא בשיחזור שרקד.החלק השני היה משעשע אך היתה לי הרגשה שבא כדי למלא את הזמן. למרות הכל היה מאוד כדאי לראות. בLOVE THE JUICE אריאל ברונז מציג מופע של סחיטת החזון הלאומי לכדי תפוז.הוא ציוני לשעבר שעבר התגלות וכעת מקדיש את זמנו להבאת עולים חדשים לארץ.הערב המוגש בצורה סרקסטית עדינה מספר על 8 מעלות בהן נתקל העולה החדש שאריאל מביא לארץ.הנה כמה דוגמאות:המעלה הראשונה היא הכלכלית.בארץ יש כסף רב .כל ישראלי מתבונן אצל השכן.אם לשכן שלו טוב זה עושה לישראלי רע.הבעיה היא עם השכנים של ישראל מעבר לגבולותיה.לשכנים של ישראל לא טוב ואז הישראלי בבעיה כי צריך להיות לו אם כך טוב.מעלה שניה היא הישראלי בכבודו ובעצמו.רבות דובר על הישראלי והמגבות בחו"ל.לכן כפיצוי כאשר מביא העולים לארץ נוסע לחול ומתאכסן בבית מלון, הוא מביא לבית המלון מתנה-מגבת ישראלית שזו לא רק מתנה אלא סמל...סמל של יובש ,נקיון,חופשה.מעלה נוספת הוא הכח המפלצתי שיש לצה"ל אך יש דברים שהדממה יפה להם. הכל מוגש יפה,בטוב טעם,בצורה עדינה כאשר לא כל עקיצה מובנת מיד.אריאל ברונז מצויין.הוא גם רציני,גם מבדר,גם ליצן שבתום המופע הוציא אחריו כל הקהל החוצה לרחוב כשהוא לבוש בתחתונים ועטוף בדגלי ישראל כדי לעצור מכונית שתקח אותו-אולי לשדה התעופה כדי להביא עוד עולים- אך לצערו מכונית כזו לא נעצרה,פרט לניידת משטרה שעצרה במקרה לשניה. לסיכום:מופעים מענינים,מגוונים,כולם של איש אחד,כולם כישרוניים,מיוחדים ,שונים ממופעים אחרים.סוג שונה של מופעים המצדיק את יעודו של תיאטרון קליפה להיות תופעה יחודית בנוף התרבותי שלנו. לראות או לא לראות:מיוחד.מענין,מבוצע מצויין.לא שיגרתי.מומלץ בחום לאוהבי מופעים לא שגרתיים ולא רק להם. נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 30/09/2015 23:05 ליאון אלי elybikoret@gmail.com www.elybikoret.022.co.il 03-6856786 054-249-3488 עתונאי-מבקר אמנות חבר אגודת העתונאים של תא ותא המבקרים שלידה מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

 
....
...
 
אירועים והודעות תרבות מ20.5.2017
אירועים וידיעות תרבות החל מ 17.2.2016
כתבות
ביקורות תיאטרון חדשות מ24.2.16
ביקורות תיאטרון ישנות בלבד
ביקורת אופרה
ביקורת מחול
ביקורת קונצרטים
מסעדות ואוכל
ביקורת תערוכות
ספרים
סרטים
ביקורת דיסקים
המלצות שונות
טלויזיה
בדיחות
מצגות מענינות
טיפים מועילים
צור קשר
מוצרים חדשים
מוסיקה-קטעים שונים
בית צבי-תמונות מסיום שנה ב-2010
בית צבי-תמונות מסיום שנה א -2010
ציור-מוזיאונים
פרופ' יוסי גמזו-סאטירה פוליטית
ד"ר אורי אדלמן-מאמרים
רישום לקבלת הביקורות ב E.M.
שיר חדש-השמעת בכורה
תיירות
בריאות
ידיעות תרבות
ספורט
מתכונים
פרופ יוסי גמזו-חומר עד27.9.13
פרופ יוסי גמזו-חומר חדש
טלויזיה ורדיו-תכניות
БЪЛГАРСКИ
חדשות בENGLISH
מה כאן לא בסדר
אירועי תרבות וכללי- עד17.2.16






יצירת קשר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS